maloki

tankar & funderingar

Jag kandiderar till Piratpartiets Riksdagslista!

Posted by maloki på 5 november, 2009

Jag, Marie Axelsson, anmäler härmed min kandidatur till Piratpartiets primärval för riksdagslistan. Jag kandiderar tillsammans med Egil Möller.

Min första version av mina 300 tecken:

We’re no strangers to love, you know the rules and so do I. A full commitment’s what I’m thinking of, you wouldn’t get this from any other guy. I just wanna tell you how I’m feeling, gotta make you understand. Never gonna give you up, never gonna let you down, never gonna run around and desert you.

maloki

Sedan jag gick med i Piratpartiet har mitt engagemang för partiet och frågorna växt. Från att vara vanlig medlem har jag sedan våren 2009 även arbetat som vVL i Värmland. Det som intresserar mig mest är upphovsrättsfrågorna, öppenhet och hur vi ska bygga kunskapssamhället.

Jag anser att det är viktigt att vi finner en balans inom upphovsrätts-lagstiftningen som både kreatörer och konsumenter kan känna sig nöjda med. Upphovsrätt omfattar mer än bara film, musik och böcker. Även öppen källkod täcks av upphovsrätt vilket gör att det blir problematiskt att bara riva upp och tro att det löser alla problem. Att upplysa mer om skillnaden mellan kommersiella och ideella användningsområden skulle kunna vara en start på att komma vidare i debatten. Samma argument har snurrat runt i cirklar de senaste åren och kommer ingenstans och jag deltar gärna i en dialog som har till syfte att bryta den trenden.

För mig är frågan om öppenhet väldigt viktigt. Det handlar inte bara om att regering och myndigheter ska vara tillräckligt öppna och framför allt tillgängliga, så att befolkningen kan bilda sig en uppfattning om vad som pågår och hur de kan påverka. Det handlar även om öppenheten i ett samhälle där alla borde vara välkomna att leva öppet utan rädsla för att bli fördömda eller förföljda.

Jag anser att kunskapssamhället är en förutsättning för ett bättre samhälle. I dagsläget har Piratpartiet ingen skolpolitik, men vi strävar efter att bygga kunskapssamhället. Eftersom mycket av den kunskap vi får i våra unga år kommer ifrån skolan hoppas jag att Piratpartiet så småningom arbetar fram en skolpolitik som jag gärna är med och påverkar.

Jag älskar Internet! Piratpartiets principprogram säger inget om Internet specifikt även om det indirekt involverar det med bland annat budbärarimmunitet. Internet handlar om så mycket mer. För mig så handlar Internet om frihet och innovation. Jag vill inte se det bli mer begränsat eller undangömt.
I min kamp för att hålla Internet fritt och öppet har jag sedan sommaren 2009 arbetat med internetklustret Telecomix.

Jag älskar utmaningar. Att lägga tid på att hitta en lösning till ett problem och sedan lyckas är väldigt givande. Även om jag inte alltid når det slutgiltiga mål jag förväntat mig, finns det gott om tillfällen att hitta något bra på vägen.

Jag ger inte upp i första taget, vare sig med att lösa problem eller annat. Jag gillar att avsluta saker jag ha påbörjat, även om det slutar med att jag jobbar nonstop i några timmar, dagar eller veckor. Jag finner det väldigt tillfredställande att fullfölja åtaganden och försöker alltid förhålla mig saklig och diplomatisk.

Jag har ett öppet sinne och försöker förstå varför folk handlar och reagerar som de gör. Jag är medveten om att vi alla reagerar olika och kan se samband mellan reaktion och vidare beteende. Detta hjälper mig att förstå människors handlingar i olika situationer. Jag ser detta som en styrka, eftersom det öppnar möjligheter för att jobba vidare med personer jag är eller har varit oense med.

Under våren 2009 drev jag den lokala EU-valskampanjen, tillsammans med flera dedikerade pirater. Vi anordnade flertalet lyckade events i Karlstad, där vi bland annat
fick fira Sveriges nationaldag den 6 juni tillsammans med Karlstad kommun, hemvärnet och Karlstads invånare.

Tillsammans med två andra pirater startade jag även en kampanj för att få pirater runt i Sverige fråga sina anhöriga om de kunde tro på och rösta på piratpartiet, vilket resulterade i att föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar röstade pirat.
maloki

19 svar to “Jag kandiderar till Piratpartiets Riksdagslista!”

  1. All makt åt Maloki – vår befirare!
    *stram givakt*

  2. meep said

    Du har min röst!

  3. Annie said

    Vad duktig du är, och en riktig pingla är du också!

  4. Tommy said

    Då vet jag var min personröst hamnar. Lycka till marie.

  5. Targenor said

    maloki for president :)

  6. Louise V said

    Lycka till Marie!

  7. Andreas said

    Lycka till! :)

    Ser ut som du kommer längre och längre in i ditt engagemang! Det gillar vi! Kämpa på för att hålla internet kvar som det ska vara, önskar dig all lycka :)

    Andreas

    aka Eddy Frostwind ;P

  8. […] på Farmor Gun till Riksdagen!…farmorgun på Farmor Gun till Riksdagen!…Andreas på Jag kandiderar till Piratparti…Louise V på Jag kandiderar till […]

  9. […] Senaste kommentarer Mattias Andersson på Var är brudarna?Hanse på Var är brudarna?maloki på Var är brudarna?Olof Bjarnason på Var är brudarna?Var är brudarna? … på Jag kandiderar till Piratparti… […]

  10. :)

  11. illunatic said

    Way to go Marie!

    Good luck from your USA buddy.

    :)

  12. […] Internet + afk = sant? 2009/12/10 — maloki Detta är ett tilläggsstycke till min kandiding. […]

  13. […] + afk = sant?Leffelini på Internet + afk = sant?Internet + afk = san… på Jag kandiderar till Piratparti…Eva på Projekt: ”Nätstrump…TOQig på […]

  14. Lars_Erick said

    Se där ja. Efter lite letande hittade jag ditt riktiga namn. Nu måste du tala om för folk vem du är… inte bara ditt bloggnamn.

    Synd att personvalssystemet bara tillåter ett kryss. FarmorGun måste ju in, men hon behöver sällskap förstås.

  15. […] lästa inlägg Cybermeatspace?Operation RevelationKD vs Poly-termerOm malokiJag kandiderar till Piratpartiets Riksdagslista!projO jag älskar dig!Alla primärvalskandidaters bloggar!Det här med partistödDetta blir något […]

  16. […] Marie Axelsson: Det kan tyckas lite småfånigt att jag lyfter fram blogginnehavaren, men det har faktiskt inget att göra med att jag skriver här. Hennes engagemang är lysande, vilket inte minst bloggen visar, vettiga åsikter och kommer göra ett bra jobb. […]

  17. […] att sammanfatta. Piratpartiet är definitivt här för att stanna. Som riksdagskandidat själv kan jag inte göra annat än att tro mer än 100% på partiet. Vad för kandidat skulle jag vara […]

  18. […] en stund och fikade med dem som fikade efteråt. Jag kom hem med förnyad energi och redo att kandidera i Primärvalet. Under januari månad var jag bortrest somnär på varje helg. Det var något jag inte trodde att […]

  19. […] ett år sedan bestämde jag mig för att kandidera för Piratpartiet, innan dess hade jag varit sjukskriven i över 3 år. Mitt arbete inom partiet som smygstartade i […]

Sorry, the comment form is closed at this time.