maloki

tankar & funderingar

Ipred, Ipredia & Ipredator

Posted by maloki på 2 april, 2009

Igår var det som bekant den 1:a april och många skämt slängdes friskt omkring. Något som däremot inte är ett skämt var att Ipred-lagen trädde i kraft. Nu har en av våra värsta mardrömmar blivit verklighet. Med tanke på det är det inte så konstigt att det blev ett väldigt stort uppsving med nya medlemmar i Piratpartiet igår. Rick gick igår ut med siffror för senaste månaden som visar en tydlig uppgång de senaste dagarna och ännu mer bara under gårdagen. Det som inte syns där är dock att Piratpartiet nu i skrivande stund har 13099 medlemmar. Gå med du också! Jag måste erkänna att jag inte vågade lita på siffrorna igår. Det var ju trots allt 1:a april. Vi hade nog inte kommit upp i de siffrorna den 1:a april om det inte varit för att Ipred trädde i kraft. Det är roligt att vi fått så många nya medlemmar. Det tynger dock mitt hjärta att Piratpartiet måste finnas.

Piratpartiet uppmanar till öppna nätverk a la Ipredia som är en positiv motkraft till Ipred-lagen. Ett super initiativ från Emma! Emma har fått så mycket som 36 trackbacks på det inlägget varav några är ifrån theblackjacker.se, Erik Nyström, U. Anton Johansson, Rick Falkvinge, Andreas Karlsson och Sandrability. Själv har jag inte satt upp mitt ännu eftersom jag igår la mycket tid på att göra reklam för Piratpartiets bildekaler.

En annan motkraft är Ipredator. Ipredator är en service tillåter sina användare mer anonymitet på Internet genom VPN-teknik. Aftonbladet skriv om det för några dagar sedan. Det är förövrigt killarna bakom The Pirate Bay som har skapat Ipredator. Det är en betaltjänst med ungefär 50kr i månadsavgift, vilket inte är ett så stort pris att betala för att få vara anonymare. Projektet är i beta stadiet fortfarande.

Att möta ett problem med att gömma sig och försöka nästla sig undan tycker jag snarare är att undvika problemet än att lösa det. Jag tror dock att det kan vara ett bra alternativ medan man jobbar emot själva problemet. Personligen tycker jag nog Emmas alternativ är bättre speciellt om man kombinerar det med att tydligt visa var man står och således försöka få andra människor att förstå problematiken med lagar som Ipred. Ett sätt är att bli medlem i Piratpartiet, delta aktivt med att sprida kunskapen, kanske sätta en Piratpartidekal på din bil, prata med dina vänner och bekanta om varför Sverige, ja Europa också för den delen, behöver få iväg minst en pirat till EU. Förbered dig och alla ikring dig med information inför EU-valets var när hur 2009! Jag vet var Piratpartiet och jag själv står, gör du?

Ikväll har Ung Pirat Karlstad sitt första årsmöte. Jag tror och hoppas kunna få ha en fortsatt plats i styrelsen jag känner verkligen att jag har byggt upp mitt eget engagemang och min lust till att engagera mig just som en styrelsemedlem har vuxit sedan vi hade uppstartsmötet. Många tankar och idéer har jag hunnit samlat och det är dags att få utlopp för det nu! Vare sig om jag hamnar i styrelsen eller inte så blir det lättare att få igång och utlopp för idéerna och tankarna om hur man vill få igång saker lokalt när det väl finns en riktig styrelse och saker blir lite mer konkret!

2 svar to “Ipred, Ipredia & Ipredator”

  1. Sandra said

    Sandrability stavas faktiskt inte med två L :D

    Bra inlägg i övrigt. ;) Ska själv försöka öppna upp mitt WLAN eftersom jag tycker att det är en jättebra idé, trots vissa myndigheters skrämselpropaganda. Varför ska pedofiler och upphovsrättsmaffia styra vårat sätt att använda Internet? Den frågan uppstår gång på gång på gång.

  2. […] IPREDIA och öppna upp det så att alla kan surfa. Sedan dess har det rullat vidare och fler och fler hänger på. Nu finns det både grafik att ladda hem samt en hemsida som just nu är lite […]

Sorry, the comment form is closed at this time.