maloki

tankar & funderingar

Kvinnliga kandidater i Primärvalet!

Posted by maloki på 27 november, 2009

Nu ska jag lista Piratpartiets 33 tjejer som kandiderar i vårt primärval. De som har bloggar är länkade, har ni sedan ni anmälde eran kandidering skaffat en blogg kontakat mig så ordnar jag länkningen inga problem. Alla kandidater hittas förövrigt här.
Mitt syfte med detta är att ge våra tjejer/kvinnor i partiet extra spotligt. Från början, innan kandideringstiden tog slut så var jag övertygad om att vi hade tillräckligt med kompetenta kvinnor i Piratpartiet redo och villiga att kandidera.
Det visade sig inte riktigt stämma, jag säger inte att de inte är kompetenta, bara lite mer svårflirtade än vi trott. Jag är glad att ni alla valt att kandidera! Nu kör vi så det ryker, dags att visa vad vi går för och vilka egenskaper just vi har som gör att vi passar i Riksdagen för Piratpartiets räkning. Glöm inte att vi även ska hjälpa varandra vara det bästa vi kan!

Missa inte utfrågningstrådarna på forumet, saknas det någon tråd är det bara att skapa, och informera personen att tråden är skapad!

Tess Lindholm (#22270)
19 år, Partille kommun
Blogg: Tsim’s blogg
Med ambitionen att arbeta som regissör har jag förståelse för media samhället. Min förhoppning är att vara en drivkraft för utveckling och nytänkande inom kultur och media. Då jag är en framåt och kreativ person har jag lätt att hitta lösningar på saker och ting.(…)http://wp.me/pHno4-9

Josefin Fjällborg (#65498)
27 år, Ludvika kommun
Blogg: 
Jag vill göra politik enkelt och begripligt. Tycker att piratpartiet engagerar sig i frågor som rör oss alla i vår vardag och vill aktivt arbeta för att partiet får mer att säga till om i dessa viktiga frågor

Elisabeth Goës (#30906)
53 år, Tyresö kommun
Blogg: 
2 barns mor. 53år. Målinriktad,rättspatos. Stark talare,informativ.Arbetat fackligt med miljöfrågor,varit ordförande i hem och skola flera år. Är van att argumentera.Stor livs,yrkeslivs erfarenhet.Social kompetent, problemlösare.Vänner i alla åldrar. Vägrar att låta en hel generation kriminaliseras.

Giggi Karlsson (#34578)
43 år, Österåkers kommun
Blogg: 
Jag vill värna om de som är svagast i samhället ex. barn med särskilda behov, ekonomiskt svaga, ungdomar, handikappade, utsatta kvinnor/män, nya svenskar m fl. Vill att politikerna ska ha ett miljötänk utifrån verkligheten utanför städerna mm.

Frida Sjölander (#42694)
28 år, Sundsvalls kommun
Blogg: Phridan
Hej kära ni ! Sundsvallsbo med pirattänk, säljarskalle och mammahjärna. 27 år, sambo och mamma. Heltidsarbetande, bowlare och godismissbrukare. Politisk bakgrund ? Tyvärr ingen, men ser frammemot att få lära mig allt! Rookie med möjligheter, det är jag !

Emma Ershag (#19049)
28 år, Skellefteå kommun
Blogg: Mirfaks memoarer
Jag vill till riksdagen både för min egen & din skull. Jag vill kunna maila kvinnokliniken utan att FRA läser det, stoppa övervakningssamhället! Låt inte patent begränsa u-länders möjligheter att bli i-länder. Kreatörer behöver inte få betalt 70år efter sin död, inga andra får det.

Disa Fanto Börjesson (#2607)
18 år, Mölndals kommun
Blogg: Fanto
Piratpartist sedan 2006. Anses vara en mycket ambitiös och driftig person, med liten acceptans för verklighetens begränsningar. Jag håller individens frihet&rättigheter framför det mesta. Jag hoppas studera juridik, för att slutligen få fördjupa mig i mänskliga rättigheter

Ingela Olsson (#39553)
29 år, Gävle kommun
Blogg: 
Bor, arbetar och lever i Gävle. Anser att privatlivet är privat så länge man själv väljer att ha det så. Vill inte att någon annan ska sätta mina gränser eller någon annans.

Mariam Abu Hashim (#61923)
21 år, Nacka kommun
Blogg: 
20-årig tjej som helt enkelt brinner för rättvisan och friheten! Har många åsikter om det mesta och beskrivs som en person som har talets förmåga. Jag är mångsidig och har många intressen, därför har jag lätt för att sätta mig in i olika sammanhang. Jag ser fram emot att bli utfrågad i forumet!

Katarina Sundén (#47292)
29 år, Örebro kommun
Blogg: 
Jag heter Katarina Sundén och är 28 år. I hjärta och själ brinner jag för att vi alla skall få ta del av kunskap och kultur.

Anna Troberg (#11443)
36 år, Järfälla kommun
Blogg: JA till Riksdagen
Jag heter Anna Troberg, 35 år, bor i Järfälla med flickvän och husdjur. Jag har varit bokförlagschef, men är nu andre vice ordförande i Piratpartiet, författare, bloggare och webbcoach för kreatörer. Vi befinner oss i en integritetskris. Jag tänker vara med och hjälpa Piratpartiet att ta oss ur den.

Louise Baaz (#12691)
24 år, Solna kommun
Blogg: Louises blogg
Jag heter Louise Baaz, är född -85 och skåning i stockholmsexil. Utbildad i medie- och kommunikationsvetenskap och idéhistoria, sysselsätter mig som kommunikatör och skribent. Brinner för integritetsfrågor, yttrandefrihet och ett öppet kunskapssamhälle.

Klara Ellström (#43932)
22 år, Lunds kommun
Blogg: AnimaMundi
Driver integritetsfrågan, fokuserar dock på patent och att försöka påvisa de långsiktiga följderna av dagens situation. Genom miljöengagemang och utbildning har jag stött på praktiska exempel inom båda områden. Jag vill införa tvärvetenskapligt tänk och driva partiets politik framåt,ut till folket.

Ella Brodin (#15175)
20 år, Umeå kommun
Blogg: 
Jag är en klassiskt skolad statsvetare från Umeå och tar min kandidatexamen till hösten. 19 år gammal, har under min utbildning särskilt inriktat mig på internationell politik, men har ett stort intresse för svensk politik och särskilt frågor som rör integritet och upphovsrättfrågor.

Klara Tovhult (#2613)
37 år, Jönköpings kommun
Blogg: Klara Tovhult
#klaratovhult #36åring #jönköping #intensiv #kreativ #idespruta #klänningsbärande #tidsoptimisktisk #föreningsmänniska #delfinkatt #kontaktytsintensifierar #framtidsklustret #nytänkande #personligt #kvinnoperspektiv #dampig #autistisk #sjukpensionär #rödhårig #hashtagspoet #gör http://bit.ly/1m0DGf

Emilia Johansson (#54098)
18 år, Växjö kommun
Blogg: 
18 år, född och uppvuxen i Växjö. Jag har valt att kandidera för att jag vill leva i ett fritt Sverige, där jag får ha ett eget privatliv och ses som oskyldig tills jag gjort något fel. Jag vill leva i ett samhälle där inte allt handlar om pengar, utan om saker som faktiskt betyder !

Marielle Lecoq (#1343)
39 år, Borås kommun
Blogg: 
Som mamma till 2 tonåringar är jag orolig för hur samhället ska se ut när dom växer upp, kommer deras barn kunna gå ut, kommer dom kunna tala med varandra utan att vara tvungna att tänka efter så dom inte säger något olagligt?

Hanna Dönsberg (#922)
25 år, Västerås kommun
Blogg: Kapten TOQigs piratskepp
Jag är en skarpsinnig, analytisk person med pedagogik och psykologi som största intressen. Enligt mig är fri tillgång till kunskap och information otroligt viktigt i en demokrati. Yttrandefrihet och rättssäkerhet är grunden i ett tryggt samhälle. Därför är jag piratpartist sen 2006!

Victoria Sellberg (#31395)
32 år, Umeå kommun
Blogg: Mitt Lila Liv
Om jag ska välja mellan ett liv med delat privatliv och skyddad kultur och ett med delad kultur och skyddat privatliv så kommer jag alltid välja det sistnämnda och kämpa för att nå dit. Det borde du också!

Isabelle Jacobsson (#19821)
36 år, Varbergs kommun
Blogg: 
Jag har bland annat studerat Statsvetenskap, Sociologi och Nationalekonomi. Arbetar idag på en webbbyrå som webbutvecklare/organisatör. Personlig integritet och rättssäkerhet ligger mig varmt om hjärtat. Det hade varit roligt att få stå för partiets frågor i ett större sammanhang.

Mimmi Lowejko (#13218)
23 år, Malmö valkrets
Blogg: 
Nu är jag trött på att stå och se på medan vår frihet försvinner bit för bit. Jag tänker göra allt som står i min makt för att pussla samman bitarna för mina medmänniskor igen.

Johanna Julén (#3655)
30 år, Västerås kommun
Blogg: Sanningen som jag ser den
Jag kommer att arbeta för att möjligheterna med internet används för att utveckla samhället i en positiv riktning med mer kunskap, information och kultur till medborgarna. Grundlagen ska gälla även på internet. Transparens, integritet och garanti till internet, även i glesbygden, är viktigt för mig.

Eva Wei (#10796)
23 år, Uppsala kommun
Blogg: Hundratusentals Ögonblick
Som framtida jurist är min drivkraft att värna om våra fri- och rättigheter, denna kärna i det demokratiska samhället. Genom ökad insyn och ett tillvaratagande av offentlighetsprincipen hindrar vi integritetskränkande direktiv att nå sitt slutskede. Läs mer på bloggen under ”Min Kanditatur i PP”.

Malin Littorin Ferm (#8715)
20 år, Västerort
Blogg: 
Jag har varit engagerad i PP i över 3½ år samt startat UP. Jag kandiderade i EU valet 09 och fick 5:e mest personkryss av PPs kandidater. Jag är bra på hantering media och brinner emormt mycket för PPs politik. Jag skulle göra allt för arbete med PP på heltid och kunna påverka den svenska politiken.

Sandra Grosse (#13425)
19 år, Helsingborgs kommun
Blogg: terobi
Jag nickar terobi och är en internaut. Just nu sitter jag i Ung Pirats styrelse och jag var EU-kandidat för Piratpartiet 2009. Min drivkraft kommer från att skydda det jag värnar om mest, Internet. Jag vill se ett fritt och öppet internet för alla. http://bit.ly/19jYbg

Gun Svensson (#65252)
73 år, Norrtälje kommun
Blogg: Farmorgun i Norrtälje
Aaargh! Otroligt att Farmor Gun, 72 år – en yrvaken medborgare i juni 2008 – idag kandiderar till riksdagen för Piratpartiet. Sedan dess har jag lärt mig mycket, som kan komma till nytta. ”Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv” (S. Kierkegaard).

Marie Axelsson (#19374)
24 år, Forshaga kommun
Blogg: Marie & Egil till Riksdagen
maloki: Född i IT-generationen, älskar Internet, är nätaktivist. Sedan jag gick med i PP har engagemanget för parti och frågor växt. Intresserar mig mest för upphovsrätt, öppenhet och kunskapssamhället. Jag ger inte upp i första taget. Jag gillar att lösa problem och avsluta saker jag har påbörjat

Anna Svensson (#3419)
30 år, Norrköpings kommun
Blogg: Ravennas blogg
Jag är pirat, ekonom och författare. Jag vill skapa en framtid som uppmuntrar till kreativt skapande och där individens privatliv värderas och skyddas.

Maria Follmann (#27980)
55 år, Örebro kommun
Blogg: 
Maria Follmann, 54 år, journalist Integritet är det viktigaste vi har, utan den kan vi inte utvecklas som individer. Jag vill jobba för det öppna samhället med yttrandefrihet och obehindrad tillgång till kultur.

Marit Deldén (#31715)
27 år, Linköpings kommun
Blogg: Grodorna Kokar
Med mitt engagemang och min drivkraft vill jag få chansen att skapa ett samhälle där övervakning ses som en inskränkning och internet är fritt för alla. Står jag inför ett hinder är det mitt tålamod samt min vilja och ihärdighet som hjälper mig in i mål. En sak till; Riksdagen behöver rosa Pirater!

Anna Sturkell (#15353)
27 år, Lidköpings kommun
Blogg: 
En 26-årig piratpartist som anser att samhället är på väg i fel riktning. Jag vill ha ett öppet samhällsklimat där alla har lika rättigheter och möjligheter! Ett samhälle där rätten till personlig integritet och privatliv är en självklarhet!

Yvonne Lindvall (#63695)
56 år, Sandvikens kommun
Blogg:
Sverige behöver ett nytt sätt att tänka. Jag har 5 års universitetsutbildning samt yrkeserfarenhet inom skola,teater och sjukvård. Jag gillar konst,teater,juridik,språk och god mat.Mina språk är svenska,engelska,tyska.

Signe Rocklin (#5204)
23 år, Bodens kommun
Blogg: Yami och pandorna
Mer känd som Yamiko Panda. 22-årig Bodensare och medlem i Piratpartiet sedan våren 2006. Gammelpartierna har gång på gång svikit oss i integritetsfrågorna. Som riksdagsledamot för PP kommer jag göra allt jag kan för att rätta deras misstag.

Nu som en liten slutkläm lyckades jag hitta 34 kvinnliga kandidater när jag räknade, men hade läst att vi bara hade 33, då jag insåg att en av tjejerna som kandiderar ”bytt kön”, för att ”undkomma” kvoteringen. Så jag ersätter henne med en söt pojk med pippiflätor och skägg som har en enorm känsla för rosa!

Jonatan Kindh (#1185)
22 år, Malmö valkrets
Blogg: 
Gontes tankar i bloggvärlden – kandidatförklaring
21 år, uppväxt i Lidköping, i själen Göteborgare men bor i Malmö. Ständigt på väg, bussar och tåg är mitt andra hem. Mitt hjärta brinner för Piratpartiets frågor och jag har förmågan att vara både vänskaplig, diplomatisk och respektfull mot de värsta av fiender i riksdagen om jag får förtroendet.

Edit-notes: Gjorde en kort redigering, då jag missat att länka primärvalskandidatssidan!


Nedan följer en länklista på alla tjejer/kvinnor som har bloggar:

Kvinnliga kandidater med bloggar: Louise Baaz 24 år, Solna kommun. Sandra Grosse 19 år, Helsingborgs kommun. Victoria Sellberg 32 år, Umeå kommun. Marie Axelsson 24 år, Forshaga Kommun. Marit Deldén 27 år, Linköpings kommun. Disa Fanto Börjesson 18 år, Mölndals kommun. Klara Ellström 22 år, Lunds kommun. Hanna Dönsberg 25 år, Västerås kommun. Anna Svensson 30 år, Norrköpings kommun. Eva Wei 23 år, Salems kommun. Emma Ershag 28 år, Skellefteå kommun. Tess Lindholm 19 år, Partille kommun. Johanna Julén 30 år, Västerås kommun. Gun Svensson 73 år, Norrtälje kommun. Klara Tovhult 37 år, Jönköpings kommun. Anna Troberg 36 år, Järfälla kommun. Frida Sjölander 28 år, Sundsvalls kommun. Signe Rocklin 23 år, Bodens kommun.

8 svar to “Kvinnliga kandidater i Primärvalet!”

  1. Anders Troberg said

    Ser överlag mycket lovande ut, men jag måste ändå undra vad Giggi Karlsson gör i PP. Det ser ut som om hon passar bättre i MP, för de frågor hon talar om har egentligen inte så stor bäring på PP-frågorna.

  2. Superbra initiativ! Applåder, Maloki!

  3. maloki said

    Fri kandidering :) Upp till medlemmarna att ”sålla agnarna ifrån vetet” :D Jag tänker inte diskriminera någon av kandidaterna i min blogg! :)

  4. intrinsicinvocator said

    ? Texten är väl till för att differentiera sig från andra som har samma piratideologi? Varifrån kommer texterna?

  5. maloki said

    Jag uppdaterade inlägget med länk till primärvalskaniddatslistan:
    http://piratpartiet.se/primarvalskandidater

  6. […] i ett genusperspektiv 27 11 2009 Jag är lite splittrad. Jag är en av 33 tjejer som ställt upp som primärvalskandidater, av 232 personer. Vi är helt klart underrepresenterade […]

  7. […] malokiBakom varje framgångsrik Pirat står en stark Svärm!Bildekaler – Nu i Piratshopen!Kvinnliga kandidater i Primärvalet!Alla primärvalskandidaters […]

  8. […] är över kan vi ser att det faktiskt ser något ljusare ut än vad jag förutspådde. Vi har nu 33 kvinnliga kandidater som tävlar med våra ca tvåhundra manliga kandidater om platserna på våra riksdagslistor. […]

Sorry, the comment form is closed at this time.