maloki

tankar & funderingar

Piratmamma som vågar tro på barnen

Posted by maloki på 22 maj, 2009

Idag blir det den först gästbloggen hos mig. Den som får gästblogga är min mamma. Also in english.


Vuxenvärlden försöker nu förlöjliga Piratpartiets framgångar. Men jag känner att det sporrar mig mer att visa vad jag tycker och tänker. Den kommande generation har en sådan bred kompetens som vi min generation ( 51 år) Inte anar vidden av.
Jag ser hur Piraterna kämpar och samarbeterar på olika områden för att visa vad Piratpartiet är för något.
Jag som Piratmamma bidrar med att köra bil. Körkort är inte i dagens läge vanligt bland de yngre. Brist på arbete eller annan försörjning gör att många av de yngre inte ens kan tänka på att köpa en bil. Att köra, bidrar jag med för att jag tror på Framtiden som våra barn vill skapa.

På en av bilderna så ser ni Bredden i Piratpartiet. Möte i Karlstad där vi fick träffa EU kandidaten Amelia Andersdotter. En ung kvinna med stor Respekt för våra insatser inom Piratrörelsen. Mycket kunnig i flertalet av EUs stora frågor.

Varitet

Varitet

Nätstrumpor

Nätstrumpor

På mötet var den yngste 13 år, äldst var jag på 51 år.
På den andra bilden ser ni Två kvinnliga Pirater och så två Piratmammor.

Så min undran till andra mammor är? Törs du tro på dina barn? Om inte vi gör det vem gör det annars? Din röst i EU valet är nog den viktigaste rösten, oavsett vad du väljer att rösta på.

Piratmamma
Anne Kekki

27 svar to “Piratmamma som vågar tro på barnen”

  1. […] Guest blog written by maloki’s mom. Also avaliable in its original form, på svenska […]

  2. […] Vi är människorna […]

  3. obeveklig said

    Det här är ännu ett bevis på att Piratpartiet är den nya tidens folkrörelse.

    Vi kommer vinna den här matchen mot proffspolitikerna och makeliten!

    Vi tar tillbaka samhället!

    Keep up the good work! Piratmammor är de bästa mammorna!

  4. Respekt @ Anne ;)

  5. loulah said

    som själv varande Mamma till 2 st
    så har jag naturligtvis övertygelse-talat dem (läs mina egna barn)
    om att de ska rösta Pirat i EU-valet, som jag gjort.
    Jag ska se om jag kan få in dem som partimedlemmar med
    och vara med och kämpa för framtiden i frihet.

  6. nef said

    Det är för mig som för loulah här ovan–jag som mamma av samma generation som din har snackat omkull mina ungar (16 & 17 år) att engagera sig mer i politik rent generellt och i Piratpartiet i synnerhet.

    Nu har jag siktet inställt på mina syskon (alla något äldra än jag) och föräldrar (73 & 80 år) och hoppas på att iaf några av dem är beredda på att lägga sin röst på PP. :)

  7. Tez said

    Jag tycker att alla ska bilda sig en egen uppfattning och inte rösta som ens föräldrar/kompisar/makar etc. Jag är mer intresserad av PP än vad mina barnsambo är och de vet att jag ska rösta men det skulle aldrig falla mig in att försöka övertala dem. Min mor drog med mig för att rösta på S när jag blev myndig och det tycker jag inte är ok.

  8. maloki said

    Alltså, det är min mamma som har blivit Piratpartist efter att jag blev det. Hon ser det här positiva i det som hon skriver om. Handlar inte om att övertala någon. Läs även ”Din röst i EU valet är nog den viktigaste rösten, oavsett vad du väljer att rösta på.” som står sist.

  9. Nandi said

    Min mamma överraskade mig idag genom att säga att hon gått och röstat PP. Hade inte ens försökt övertala henne eftersom jag hade dömt ut det som omöjligt. Det känns riktigt häftigt!

  10. fieldwarden said

    Word! ;)

  11. Respekt till er med. Jag tror att vi kommer att bli väldigt överaskade,. vilken folkrörelse ni har fått igång.

    Nu ska Pirat mamma vara Privat….*slappa* eller vila heter det ju.

  12. Tez said

    Hej maloki!
    Mitt inlägg var menat till loulah och nef men det blev visst fel ser jag. Klantigt av mig, sorry. :/

  13. Jag tror att allas vårat engagemang kommer avspeglas i valresultatet. Sedan kan de etablerade analytikerna stå där och undra vad som hände :)

  14. maloki said

    Jag började typ inse det efter jag läst några gånger :D

  15. anne kekki said

    Jag tor dig Oskar. Visst kommer det att bli så. Vi själva inom piratrörelsen kommer också att bli förvånade. Kämpa på nu pirater. gör som ni gör inom piratpartiet. Ta hjälp av varandra och stötta varandra. Jag har fått jättemycket hjälp av pirater. Så nu förstår jag mer och mer hur ni arbetar inom Piratpartiet.

  16. […] reklam för min mamma som både kommit ut som piratpartist, pimpat bilen med dekaler och skrivit ett öppet brev på min blogg. Jag är väldigt stolt över att min mamma har valt att stödja oss i denna resa vi har startat […]

  17. […] och mostrar kommer att hjälpa er nu… För vi vill hjälpa er nu. […] från en av Piratmammorna, Piratmoster och […]

  18. nef said

    @Tez
    loulah skrev iofs ”övertygelse-talat” och jag skrev ”snackat omkull” och du tolkade det som ”övertalat”. Det är det iofs, men att döma av det övriga du skriver så verkar vi inte ha samma betydelsedefinition av ordet ”övertala”, det låter nästan som att du ser betydelsen av ordet som en synonym till att ”tjata”.

    Jag kan inte tala för loulah, men för egen del så innebär ett övertalande (omkullsnackande/övertygelse-talning) att man argumeterar för sin sak, att man lägger fram alla fördelar, att man problematiserar och jämför med andra alternativ och slutligen låter man den man försökt att övertala att bilda sin uppfattning utefter det och fatta sina egna beslut.

    Om det jag skrev på något sätt fick dig att tro att jag nött ut mina barn medelst ett tjatande om att de borde gå med i Piratpartiet så har du fel. I vår familj så diskuterar vi; jag säger vad jag tycker, de säger vad de tycker, vi alla framför våra argument och antingen så övetalas den ena eller den andre eller så står vi fast vi våra ursprungliga åsikter.

  19. anne kekki said

    över natten vet jag en mormor och morfar som kommer att rösta. När jag kom till väse i Värmland med röstsedlar, Så kom en mamma till mig och vill ha en röstsedel till sin 19 åriga son, som skuller rösta för fösta gången. jag berättade att jag är en av Piratmammorna och att jag hjälper ungpiraterna med att köra ut Valsedlar. Då bad hon om två valsedlar. coolt
    Tom valfunktionärer visste hur vi jobbade i Piratpartiet.

    nu ska jag slappa. Imorgon *rullar* jag till Hammarö med valsedlar
    Vi kommer att ro hem det här.

  20. […] Piratmamma som vågar tro på barnen Idag blir det den först gästbloggen hos mig. Den som får gästblogga är min mamma. Also in english. […]

  21. Gunnar P said

    Jag tycker det är helt OK att ha en diskussion om partier och röstande emellan två vuxna människor. I slutändan så håller ju ingen en pistol mot nåns huvud för att tvinga dem att rösta.

    I mångt och mycket handlar det mest om att förklara problematiken, och sedan PPs ställningstaganden, och då borde de flesta som har lite förnuft rösta lila.

    Om jag skulle samtala med en MP och han/hon övertalar mig att rösta grönt, så fair play! Mer troligt är att den gröne röstar lila, eller att vi är så förtjusta i våra respektive partier att vi får komma överens om att inte hålla med varandra =P

  22. anne kekki said

    hallå Gunnar. Visst ska en diskutera, samtala, berätta, fråga varandra. Själv är jag inte så intresserad av att *debattera, diskutera* Men det är ju andra inom Piratpartiet.
    Detta ser jag som piratpatiets stora styrka och kompetens, vi har ju olika intresse och kunnande.
    Jag känner att: bland dessa olika individer. Så får jag vara individen Anne,som just nu är, mamma, fotointresserad, börjar träna på att *formulera mig i text*mm.
    Men när jag är med och lyssnar på hur de VUXNA ( 18 år—->) debatterar och diskuterar så påverkas ju även jag och utvecklas, av ordens kraft. Jag brukar då ta in det som jag gillar och omvandla det till något som tillför Piratpartiet min känsla.
    Jag kan passa på att Rapportera från en av Piratbilarna i Sverige. När vuxna ser att det är Piratpartiet så kommer mycket glada och varma leenden fram. Så kämpa på vi kommer att ro hem detta.

  23. […] synvinkel på hela debatten som pågår just nu. Ska bli väldigt intressant. Självklart ställer min piratmamma upp för att återigen prata om Piratpartiet och hur hon ser det. Återigen gör hon mig väldigt […]

  24. […] vill jag slå ett slag för alla piratmammor ute i landet; ni som backar upp den yngre generationens tankar och åsikter, som ser potentialen i […]

  25. […] Karlstad har man valt ett något annorlunda tema, nämligen – Piratmammor. Ni kan läsa mer om det i Malokis […]

  26. Som en *piratmamma* i sverige. Så vill jag tala om att jag har en egen blogg nu. Skicka gärna ord eller tankar som du vill att jag bloggar runt.
    För min *känsla* och *lust* till skrivandet finns hos er Pirater i Sverige, eller var ni är någonstans i stunden. He He, en Pirat kan man inte veta var den är i Världen..

    *Glad* Ni Pirater ger mig så mycket *glädje*

    Anne Kekki Forshaga

  27. […] inför EU-valet, med initiativ av Piratemom. Även om det är Riksdagsval nu, så gäller precis samma sak […]

Sorry, the comment form is closed at this time.