maloki

tankar & funderingar

Vad då? Integritet?

Posted by maloki på 27 juni, 2010

Att rota i gamla blogginlägg kan vara en riktig guldgruva. Integritetsdiskussionen som pågår, har några år på nacken. De som varit med och kämpat för att sprida information om bland annat vad FRA faktiskt innebär under de senaste åren vet precis vad jag pratar om.
Två år efter att FRA gick igenom får vi även tillägget smile 29 inlagt i datalagringsdirektivet. På samma dag!

Vi vill inte ha ett övervakningssamhälle, så enkelt är det. Resultaten av det kan bli riktigt vidrigt. 2007 var många svenskar postiva till övervakning. Jag hoppas att vi inte är det fortfarande. Men tyvärr så tror jag inte att alla riktigt är medvetna om vad det kan innebära.

Skriker vi varg? Är det alarmism? Har vi helt fel? Inte med flit, mycket möjligt och vem vet. Tiden kommer avgöra. Men jag tycker att vi borde fundera lite. Vill vi verkligen att det ska se ut så här:

Förstår inte folk vad integritet betyder? Tror de att vad som helt är OK, bara det står terrorism i motivationen? Ser de inte den bristande proportionaliteten och den obefintliga debatten kring integritet och övervakning. Vi har devalverat vår integritetflera gånger det senaste decenniet.

”We have met the enemy, and he is us!”

Om vi låter organiserad brottslighet, terrorism och huliganer styra hur mycket integritet vi har rätt till, då har terrorismen, brottsligheten och huliganismen segrat.

— Från Livbåten

Att använda kampen mot terrorism som vapen har vi sett extremt mycket av sedan 9-11. Nu har barnporr och pedofili börjat användas som argument också, Smile 29 var ett extremexempel på det. Hax beskriver det som parallella verkligheter.

Vill vi verkligen ha ett fullt portfolie på vad vi har gjort i vårt liv?

Vill vi verkligen bli utredda för att vi börjar ha sex för tidigt

Vill vi verkligen att det ska finnas registrerat att vi råkade kissa på oss när vi försökte åka oss ur kläderna?

Jag vill då inte det, jag kommer inte bara rösta på Piratpartiet i valet i höst, jag kandiderar även som Riksdagskandidat. Rösta på mig, rösta på Piratpartiet, rösta på din egen integritet!

3 svar to “Vad då? Integritet?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Johanna Drott, Marie Axelsson. Marie Axelsson said: Vad då? #integritet? https://mlokit.wordpress.com/2010/06/27/vad-da-integritet/ Ptja… jag vet inte riktigt. #piratpartiet […]

  2. Svålen said

    Fotboja eller Mobiltelefon?
    Ja vad är skillnaden igentligen, förutom att fotbojan skickar en signal om man befinner sig utanför ett angivet område och att den inte går att ta av lika lätt som man kan lämna kvar sin mobil.
    Detta var en tanke som slog mig här om dagen, vi är lika lätt övervakade som vi går med en fotboja på oss.
    Sen skulle det nog inte var speciellt svårt att applicera ett program som anger när personen befinner sig utanför ett specifikt område.

  3. Svålen said

    Hehe, givetvis kan man inte ringa med fotbojan, men nästa gång ska jag säga. Glöm inte fotbojan. Har du med dig din fotboja till personen i fråga, bara för att se hur reaktionen blir. ;)

Sorry, the comment form is closed at this time.