maloki

tankar & funderingar

PP vs SD & Sammy-effekten

Posted by maloki på 28 januari, 2010

Jag läste precis Sammy Nordströms svar till Anton och Ludvig. Jag har personligen skjutit upp att läsa det, speciellt efter att jag insåg av andras reaktioner hur bra det var, för att jag ville ha ordentligt med tid att reflektera och ge det en värdig kommentar.

För det första vill jag säga ”+42!!!!” och sen vill jag stilla mig och ge brevet kritik. Nu menar jag faktiskt positiv kritik, för det var ett enormt bra brev. Det är pedagogiskt, håller sig till sakfrågan, och pekar klart och tydligt på exempel som utgör skillnaden mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna.
Den som efter att ha läst detta brev fortfarande vill ställa sig och säga att Piratpartiet och Sverigedemokraterna är samma skrot och korn vet jag inte om jag vill befatta mig med överhuvudtaget, och jag brukar inte vara den som är den.

Anna Troberg konstaterar att Sammy lyckas fånga precis det man själv skulle ha velat svara, men vi tror oss inte kunna ha funnit de precis rätta orden. Nu har vi däremot turen att kunna kopiera Sammys ord! Jag önskar att jag hade haft dem att tillgå i söndags när jag åkte hem ifrån Tjejsnack och pratade med en utländsktjej som ville sig påstå att SD faktiskt hade bra politik. Jag hade inga bra konkreta ord att säga, jag fastnade och stakade mig bara på orden. Men jag vet ju i hjärtat att det är tydliga skillnader mellan PP och SD.
Sammy-effekten har det skämtsamt kallats i våra interna kretsar. Jag tror på det, jag tror vi kommer se en positiv våg till vår fördel av detta.

Jag, och säkerligen flera andra, brukar vilja uttrycka att vi måste välja mellan pest eller kolera när vi ska välja mellan blocken. Att inse att det inte handlar om det längre är viktigt. Byta vinkel, positiv inställning är viktigt. Handlar det då om att välja rätt eller fel? Nej inte det heller, det handlar nog snarare om att välja det du tycker är mest lämpligt, vad som gynnar dig och/eller samhället som helhet.

Piratpartiet står för mångfald och vi vill ha ett öppet samhälle. ”Frihet under ansvar”. Deltagar- och remixkultur, mångfald, friare rörlighet över gränser, tillgängligare kunskapsbanker.

Carl Johan Rehbinder illustrerar väldigt bra med ovan lista skillnaderna mellan Piratpartiet och Sverigedemokraterna.

5 svar to “PP vs SD & Sammy-effekten”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by maloki and Leffelini, Jonatan Kindh. Jonatan Kindh said: RT @kinkymal: Min rekation på #sammyeffekten http://bit.ly/bQqkTF #piratpartiet […]

  2. Halleluja! KD goes SD…

    Jag håller med Kristdemokraterna. Det var svårt att skriva det där. Därför ska jag ånyo och skyndsammast styra in piratskutan på rätt kurs. Min vana trogen så älskar jag lekar med ord och dess lydelser och innebörd och just ovanstående……

  3. ”För den trötta samhällskroppen
    vore kanske bästa boten
    ifall tankarna från toppen
    kom från roten”

  4. Jag har också skrivit om Sverigedemokraterna och deras ideologiska grunder. Läs gärna: Det rena folkhemmet.

    Caspian Rehbinder

  5. […] Tvivlaren, Anders S Lindbäck, Anna Troberg, BloggSam, Borgmi, Calandrella, Enligt Min Humla, Maloki, Osmidigt, Rick Falkvinge, Tantrablog, The Pheleroxian Blog, En Man Med Ett Skägg och Henrik […]

Sorry, the comment form is closed at this time.