maloki

tankar & funderingar

Emma Marie Andersson på #Tjejsnack

Posted by maloki på 24 januari, 2010

Emma Opassandes föreläsning börjar nu. Bambusern är uppe. Hennes föreläsning startar med en bild från ”Bland tomtar och troll”.

”På min blogg är det otroligt fridsamt” och alla börjar skratta. Där behöver hon tydligen inte försvara sig som kvinna.

”Man kan råka att trampa varandra på tårna utan att mena det” Referenser till Skype kanalen har gjorts och vissa diskussioner där. En xkcd stripp är första riktiga bilden hon visar. ”Wow, you suck at math.” ”Wow, girls suck at math.”

Hon berättar om att gå runt och må fysiskt illa efter att ha publicerat ett blogginlägg. Hon reagerar på sin egen ifrågasättande om sin rätt att ta utrymmet hon gör, dels för att hon just är kvinna.
Det är enormt stor grej att erkänna något, säga något och att ta plats. Hon tränar på att lära sig att strunta i den instinkten, hon sågar sin egen magkänsla. Det är viktigt att ifrågasätta sig själv och gå emot det, på ett sådant sätt att man utvecklas som människa.
Detta är faktiskt något som Emma har lärt mig. Att om man inte tar sig igenom den där jobbiga känslan, så utvecklas man inte som person. Det har hjälpt mig enormt de senaste månaderna.

Hon berättar om hur bra det känns att få beröm för de där inläggen som varit jättejobbiga att publicera. Att då få höra att det gav någon en tankeställare, att någon verkligen gillade inlägget får henne att må bättre. Det är trevligt att höra, och de flesta av oss gillar ju faktiskt alltid vad Emma skriver.

Frågestund!


Emmas egna reflektioner ifrån föreläsningen. Q eller FMSJ som vi börjat kalla honom kommenterar också. Anna Troberg kunde tyvärr inte komma idag, men följde via bambuser.

4 svar to “Emma Marie Andersson på #Tjejsnack”

  1. […] Jag är hemma och hostar och snorar i dag och även om sharing nu är caring, så beslutade jag mig för att stanna hemma och inte dela med mig av mina basciller till alla snygga pirater på Tjejsnack i Linköping. Men vad gör väl det? Tack vare Bambuser, Twitter, Skype och sms, så har jag följt med både i Emmas strålande föredrag och i snacket runt omkring det. Jag hann inte blogga under föredraget, men det hann Marie. […]

  2. […] Marie Andersson bloggade live om hur hon haft svårt med att sticka ut med sina åsikter och blogga om dem, samt belyste frågan om antalet kvinnor i […]

  3. […] drog på mig en ROSA (shock, horror!) t-shirt helgen till ära. Det har bloggats massor om det och det med all rätt. Allt finns också på Bambuser. Dessutom var SVT:s Östnytt där och […]

  4. […] istället? Alla föreläsningar finns att hitta på Bambuser och det fanns de som verkligen hade tid att blogga om Tjejsnack under eventet och även […]

Sorry, the comment form is closed at this time.