maloki

tankar & funderingar

Mitt kandidatlyft #2

Posted by maloki på 12 januari, 2010

Fram till voteringen i primärvalet är över så kommer jag lyfta kandidater dagligen, en eller flera per inlägg. Jag ger även dig möjligheten att lyfta dem du tycker bör hamna på våra riksdagslistor.

Denna gång väljer jag att lyfta tre personer som jag vet har enorm kompetens som kan utnyttjas väl både under valet och i riksdagen.

Dick Wase 55 år, Södermalm-Enskede

Kandidatförklaring
Dick Wase är en väldigt intressant man, jag har bara haft äran att träffa honom vid två tillfällen. Hans intresse för historia är stort och han har en förmåga att återberätta saker på ett sätt man aldrig glömmer bort.
Det är tydligt att han brinner för personlig integritet, med erkännandet att han inte är så hemma på datorer.

Varför ska Dick med till Riksdagen?

Dick har en väldigt sund syn på hur en politiker bör arbeta i riksdagen. Jag tror inte att han kommer tappa kontakten med ”fotfolket” i första taget utan kommer ta vara på och lyssna på vad de svenska medborgarna vill.
Han är en bra talare vilket är en definitiv fördel. Som historiker har han en klar översiktlig fördel på hur vårt samhälle har formats fram till idag.
Läs gärna hans utfrågningstråd.

Emma Ershag 28 år, Skellefteå kommun

Kandideringsförklaring
Emma lärde jag känna som Mirfak i en av Piratpartiets chatrum. Redan då visade hon vad det innebar att vara en pirat, hon delade med sig av några tröjtryck till mig när partiet drog igång kampanjen att profilera sig som pirat.
Jag vågar påstå att Emma är den mest drivande pirat som ändå har hållt sig osynlig. Det kan ju vara på grund av omständigheter som det blivit så, och det ska bli mycket intressant vad hon tar sig för under detta valår.

Varför ska Emma med till Riksdagen?

I riksdagsgruppen tror jag hon kan ge oss väldigt mycket struktur, hon är väldigt organiserad och drivande. Ställer hon upp på att göra något så gör hon det, hon ser till att jobbet blir gjort. Hon har en förmåga att tänka utanför lådan och attackerar problem ifrån alla håll.
Hon är även väldigt uppmuntrande och omhändertaganade vilket kan vara minst lika viktigt.
Läs gärna hennes utfrågningstråd.

Emil Isberg 34 år, Västerås kommun

Kandideringsförklaring
Emil har jag inte haft koll på under särskilt lång period men han fortsätter att imponera mig hela tiden, och jag förstår inte hur jag kunnat missa honom inom partiets kretsar tidigare.
Uppfattningen jag har fått är att han är en stark person som står för det han tycker och vågar vara öppen med det.

Varför ska Emil med till Riksdagen?

Jag är övertygad om hans öppenhet och att han hellre låter bli att uttalas sig än att prata om saker han inte känner att han har tillräckligt med information om definitivt kan användas till partiets fördel både under kampanjen och i riksdagen.
Läs gärna hans utfrågningstråd.


Har du något att tillägga om dessa tre kandidater? Skriv det gärna i kommentarfältet nedan.
Alla kommentarer är självfallet välkomna också!

Har du någon eller några kandidater du skulle vilja skriva och berätta lite om innan voteringen är slut? Du kan få göra det här hos mig. Läs mer här.

Tidigare inlägg i serien #1

7 svar to “Mitt kandidatlyft #2”

  1. TOQig said

    Emil Isberg är asbra. Duktig på lagar, regler, vänder på saker åt olika håll. Han är dessutom ödmjuk och lätt att jobba med. Mer Emil åt folket! ;)

  2. Paul Andersson said

    Dick är min favorit.

  3. […] framgångsrik Pirat…deeped på Blogge Bloggelito är inte glöm…Paul Andersson på Mitt kandidatlyft #2TOQig på Mitt kandidatlyft #2Mitt kandidatlyft #2… på Mitt kandidatlyft #1 […]

  4. […] som röstat på Dick Wase vid kandideringen till Piratpartiets listor har med största sannolikhet vetat om hans ställning i […]

  5. […] som röstat på Dick Wase vid kandideringen till Piratpartiets listor har med största sannolikhet vetat om hans ställning i […]

  6. […] som röstat på Dick Wase vid kandideringen till Piratpartiets listor har med största sannolikhet vetat om hans ställning i […]

  7. […] del hjälp och tips att få med urvalsprocessen från en otroligt lång rad av olika pirater som i mängder av bloggposter har valt att lyfta fram partikolleger i valet (noggranaste genomgången stod Qeriuem […]

Sorry, the comment form is closed at this time.