maloki

tankar & funderingar

Vinden har vänt!

Posted by maloki på 19 augusti, 2010

Piratpartiet hostar Wikileaks. Det har kommit en hel del reaktioner på det. En som jag har läst och reagerat mest på är detta öppna brev på Expressen.

Till Piratpartiets styrelse
Lars Gustafsson: Härmed meddelar jag mitt utträde.

meddela mitt utträde – med omedelbar verkan – ur Piratpartiet.
Anledningen är, något som borde vara lätt att förstå, partiets omdömeslösa beslut att upplåta sina servrar till Wikileaks, en organisation som sätter människoliv på spel, för att inte säga dödar, och som genom sin allmänt anti-USA-orienterade politik ställer sig på de antidemokratiska krafternas ställe i världen.
Det är min förhoppning att alla demokratiskt sinnade väljare med normalt utvecklad ansvarskänsla skall följa mitt exempel.

LARS GUSTAFSSON
Författare, Distinguished
professor emeritus,
University of Texas at Austin

Lars lade även till en motivering på sin egen blogg. Jag har inget emot hans urträde som sådant, alla har vi rätt att göra som vi önskar. Jag är mer intresserad av andra människors kommentarer på det hela, i just detta fall.

Signaturen JanMayen svarar med nedan citat, som jag blir väldigt glad över att läsa.

Bäste Lars.

Jag vet faktiskt inte vad du avser. Har du skrivit i vredesmod eller i affekt?

”””Det är min förhoppning att alla demokratiskt sinnade väljare med normalt
utvecklad ansvarskänsla skall följa mitt exempel”””

Igår kväll ringde min moder, som är 73 år och är politiskt aktiv inom FP. Hon har länge övervägt PP. Detta var vad som behövdes för att hon kommer att lägga sin röst på Piratpartiet.

Nu på morgon ringde mina gamla svärföräldrar till min fru. Samma sak där. De har ”Sedan Adam var pöjk” röstat på S. De är också aktiva inom PRO.

Kan väl nämna att min gamla svärfar var frivillig svensk, och stred i en helfinsk bataljon under andra världskriget. Han blev skadad och erhåller årligen en liten krigspension från Finland.
Han om någon vet nog vad som avses med ””en organisation som sätter människoliv på spel,för att inte säga dödar””.

Själv är jag 55 år och 4-barn far.
I ett ”sk” demokratiskt land som Sverige skulle Piratpartiet inte behövas. Jag blir mer och mer övertygad som fd: Moderat,att Piratpartiet behövs.
De kommer utan att tveka att erhålla min röst i höstens val.

Ang: Wikileaks och tex kriget i Afghanistan, så blir jag mer och mer övertygad om att kriget där aldrig kommer att kunna ”Vinnas med kulor och krut”.

En del människor byter åsikt för sitt partis skull.Andra byter parti för sina åsikters skull.

Så bäste Lars Gustavsson, jag önskar att du överväger ditt beslut att lämna Piratpartiet.

I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till i fortsättningen.
Ha det bra// AV

Vet inte om jag behöver säga mer än så här?

7 svar to “Vinden har vänt!”

  1. Jan Mayen said

    Hej ”Maloki”.

    Roligt att du tyckte min lilla kommentar var värd att kommentera.
    I övrigt träffade jag dig på kajen i GBG när vi tog emot ”Arwen”. Jag hade min egna lilla piratskuta med mig.( den som hade en liten PP flagga och låg inne i gästhamnen)

    Jag hade även dagen innan tagit emot ”Egil och besättning” på ”Bohusläns Pärla”.

    Ha det bra// AV

  2. […] This post was mentioned on Twitter by robert renling, Piratbloggar, Johanna Drott, maloki, maloki and others. maloki said: : http://wp.me/psKBl-JE […]

  3. Magnus said

    ”Igår kväll ringde min moder, som är 73 år och är politiskt aktiv inom FP. Hon har länge övervägt PP. Detta var vad som behövdes för att hon kommer att lägga sin röst på Piratpartiet.

    Nu på morgon ringde mina gamla svärföräldrar till min fru. Samma sak där. De har ”Sedan Adam var pöjk” röstat på S. De är också aktiva inom PRO.”

    Wow! Jag ser framför mig rubrikerna 20 september: ”Succe! PP får 0.005 procent!” Ingres: ”Anstormningen av väljare har geografiskt främst sitt upphov i…”

  4. maloki said

    Magnus, tyvärr så tror jag du missar poängen. :)
    men det är okej.

  5. maloki said

    smygare där! :P Men jo ;)
    Det var intressant och viktigt. Sånt ska lyftas.

  6. Magnus said

    Apropå att krig i Afghanistan inte kan vinnas med kulor och krut — vilket f ö inte är ett argument för att hjälpa talibaner att döda västerlänningar(!), om nu någon mot förmodan skulle anse att ditt argument var relevant — är det en myt pga Rysslands krig helt på tvärs med Afhanistans historia!

    http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/07/26/bury_the_graveyard?page=full

  7. Magnus said

    Om jag missade poängen har du rätt. Det kan ju bara du veta. Men jag letade igen och fann den inte. Jag får fortsätta att leta …och leta. Det blir nog bra! ;)

Sorry, the comment form is closed at this time.