maloki

tankar & funderingar

Buhu, det är synd om mig jag är kvinna!

Posted by maloki på 30 juni, 2010

Jag drog en djup suck när jag såg första tweeten angående HAX inlägg.

Jag brukar inte, medvetet, provocera i min blogg. Jag är inte säker på om jag kommer göra det nu heller. Men, som en reaktion på mitt eget inlägg i veckans bloggdebatt, eller nej fel. Tankar jag har som jag inte skrev där.

Varför reagerar vi fortfarande på hurvida man länkar män eller kvinnor, varför bryr vi oss? Jag vet inte riktigt om ni alla tänker att jämställdhet (som jag förövrigt hatar mest generellt, men det är ett helt annat inlägg) skulle på något sätt trumpfa jämlikhet, är det inte viktigare?

Mia Törnblom har sina stunder, så jag säger: TA AV DIG OFFERKOFTAN! Ryck upp er. För i helvete. Visa att ni har lite stake. Är det bättre att ”diskriminera” män, än kvinnor? Jag är sjukligt trött på fokuseringen på kön. Jag kanske ska bli könslös.
Kan man ens bli det lagligt? Sociala normer och annan bullshit stället ju till det. Jag lär ju fortsätta bli behandlad som en kvinna eftersom jag levt som det i 24 år, och har bröst som inte brukar döljas särskilt väl. Jag älskar dem för mycket för att göra mig av med dem…

Säg om Annas inlägg, i en smärre omskriven version, hade kommit först och det hade börjat gapas om att inga män länkades för att hon är flata, eller vilken anledning man nu skulle vilja kasta på henne. Hur skulle det se ut? Det skulle nog inte varit accepterat, och med stor trolighet inte hända.

När ska vi rycka upp oss och faktiskt föregå med gott exempel, ja ni vet vi kvinnor som är så förtryckta, och sluta bry oss som om det är jättesynd om oss på internet när vi inte blir länkade i ett inlägg. Eller vänta här…. ?
No offense Anna, jag tycker du bloggar jättebra och jag ser upp till dig enormt mycket det vet du, men någonstans känns det som om din 6:e punkt i ditt inlägg är precis vad du gör med hela ditt inlägg. Dvs gnäll på att kvinnliga bloggar inte länkades.

Och till Johanna, ibland kan du bete dig som en rabiat feminist, in the bad way. Även om du säger att du inte gillar feminister men feminismen. Visa det! Man måste inte bitterfitta i sina tweets bara för att ”en stor mansgris” (ja jag fyller i egna ord, take note of this) länkat till bara män.

Jag vet att HAX inte är dum, och han gick ut tidigt i debatten. En del av mig hoppas att det var en provocering för att verkligen sätta fyr i debatten. Nu känner jag tyvärr inte HAX personligen, så jag vet inte hur han funkar. Andra kanske vet bättre.

Sedan Internets begynnelse har det varit könslöst. STÄLL INTE TILL DET NU!


Beelze är inte riktigt lika agressiv i sitt bloggdebattsinlägg. Men väl värt en länk, även om det inte var en del av debatten.

13 svar to “Buhu, det är synd om mig jag är kvinna!”

  1. Lite tankar, eftersom jag har tid att trolla lite ;)

    Jag har inga synpunkter på HAX lista egentligen, och jag är inte säker på att Anna har tagit på sig offerkoftan. Johanna har jag inte läst än.

    Själv gillar jag HAX blogg, och hyser stor respekt för hans arbete. Jag tvivlar på att han hade någon tanke med urvalet. Apropå hans urval vet jag inte om jag skulle vilja förekomma i samma bloggroll som rikspuckot Dick Erixon…

    … Förresten finns det rätt många grabbar som slänger på sig offerkoftan, isf. ”Buuhuu feminister är dumma” hörs inte helt sällan i piratsammanhang.

    Jag gillar Lisa Magnussons attityd:
    http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article5125027.ab#abArticleComments

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Piratbloggar, Johanna Drott, Marie Axelsson, Björn Nilsson and others. Björn Nilsson said: RT @kinkymal: Please dont kill me http://wp.me/psKBl-Hg (ping @JohannaSjdin @annatroberg) […]

  3. Hej Maloki!
    Fast mitt inlägg skulle aldrig ha skrivits om Hax inte valt att bara lista män, så det hade inte kunnat komma först. Hade jag skrivit en lista utan att först ha läst Hax inlägg, så skulle den även ha innehållit en hel del av de bra manliga bloggare han listade. Jag tycker precis som du att kön är tämligen ointressant för om jag läser en blogg eller ej. Mitt inlägg var bara en reaktion på att han missade några bloggare som jag tyckte var självklara ur mitt perspektiv.

    Sedan tycker jag inte att jag satte på mig offerkoftan. Jag konstaterade att något fattades och tog saken i egna händer för att rätta till det. Jag satt inte och väntade på att någon annan skulle göra det åt mig. Det tycker jag inte tyder på offermentalitet.

    Med det sagt så tror jag inte att Hax menade något illa med att bara lista män. Det råkade nog mest bara bli så. Jag ser ingen stor manlig konspiration i det, men jag tyckte det var lite småkul att uppmärksamma det.

  4. emma said

    Tyckte det var kul skrivet av Anna och signalerade varken offerkofta eller konspiratoriska tendenser, som jag läste postningen. Tycker Tove beskriver det ganska bra också, det kan inte skada att försöka nyansera intrycket av partiet, och det med glimten i ögat. Det är ju sannerligen inte som att Anna verkligen skulle skjuta dig, eller ens vara särskilt aggressiv på nåt vis i världen! Bara det fick mig att fnissa; Anna? Farlig? Inte så mycket va? ;)

  5. robert said

    Ja, fast i ett annat sammanhang, alla tjänar på att vi lägger fokus på att leverera, inte på debatter som förblir ekokammare.

    Anna, bra där. men är vi helt säkra på att han bara länkade till män överlagt, eller var det bara så att det var ”off the top of his head” ?
    lite osjysst speltaktik annars ;)

  6. Hanna said

    Asch, att HAX länkar bara till män känns som så typiskt HAX. Jag förutsätter som de flesta andra att det inte är medvetet val från hans sida. Det vore väl dock himla oschysst av oss andra att se något i hans beteende och inte påpeka det för honom? Om han inte blir uppmärksammad på det kan han ju inte göra något åt det, om han skulle vilja?

    Därtill. Anna, offerkofta? Um. *fnissar*

  7. Min poäng var att män lyfter fram utan att tänka på det, medan det är ett aktivt val att lyfta fram kvinnor och poängtera det när kvinnor lyfts fram

    Givetvis var Trobergs inlägg en reaktion på det HAX skrev.

    Givetvis var det inte HAX idé att provocera, han nog helt omedvetet uteslutande män. Därför frågade jag honom, nyfiken som jag är, om han inte uppskattar kvinnors bloggar. Det är okej att inte göra det.

    Det handlade heller inte om HAX, han fick bara illustrera en tendens i samhället.

    Om samhället vore könslöst skulle kvinnor också lyftas fram. Om du tror att det faktum att inte kvinnor lyfts fram beror på att kvinnor är ointressanta snarare än mäns tendens att inte lyfta fram kvinnor så är det dig det är synd om.

  8. Män lyfter fram män, ska det stå i det första stycket.

    Helt omedvetet länkat uteslutande män, längre ner.

    Citerar mig själv från Twitter:

    ”Att som vit komma in i ett rum med tusen vita personer och reagera över att alla är vita är det nog få som gör”

    ”Att som vit komma in i ett rum med tusen svarta personer och reagera över att ingen är vit gör nog 99%”.

  9. maloki said

    Tack för alla härliga svar, och jag håller med, i viss grad.
    Jag såg, tyvärr (?), inte Annas inlägg som skämtsamt, men det kan ha varit för att jag ställde mig in på ”åh nej nu går könsgnället igång” när jag läste den första tweeten som jag reagerade på. Ni vet hur man kan läsa saker olika beroende på sinnesställning innan man gör det och så vidare (påminner om en viss nwt artikel jag, olof och anders skrev).

    Johanna tyvärr så förstår jag inte likheten mellan svarta/vita och kvinnor/män, men det kanske är för att jag själv inte reagerar så. Jag brukar reagera efter ett tag, eller inte reagera per se, utan mest obeservera ”aha, här var jag ensam tjej” eller liknande om det är få kvinnor.

    Om du tror att det faktum att inte kvinnor lyfts fram beror på att kvinnor är ointressanta snarare än mäns tendens att inte lyfta fram kvinnor så är det dig det är synd om. Om du tycker att jag skriver det, någonstans så Fine, då är det synd om mig. Men att berätta för mig vad jag tycker, är inte riktigt uppskattat.

  10. Det är svårt att tolka det på något annat sätt när du mig veterligen inte visar några uttryck för att den ordning där det män skapar hyllas och uppmuntras men där kvinnors skapande inte hyllas och uppmuntras är problematisk.

    Jag läser att du ser den ordning som ett uttryck för att vi inte lägger någon stor vikt vid kön och vidare tolkar jag det som att de personer som inte delar den analysen och kan peka på flera exempel när kvinnor inte hyllas och uppmuntras vill sabotera det ”könslösa” Internet.

    Om bara vita lyftes fram och satt på höga poster skulle nog ingen våga påstå att det är för att attityden i samhället är att vita och svarta inte ska ses som två olika grupper. Att det är okej eftersom att det inte beror på något hudfärgstänk och att problemet sitter hos betraktaren som lagt märke till det.

    Ingen skulle nog heller genom att peka på den sortens underrepresentation beskyllas för att bära offerkofta och att vilja göra svarta till offer.

  11. Hej igen!
    Fast nu måste jag protestera. Jag har aldrig ägnat mig åt något känsgnäll. Jag har tvärtom ägnat mig mycket och ofta åt att motverka könsgnäll, bland annat på bloggen. Det känns därför märkligt att anta att just jag direkt skulle börja spela på min fiol och könsgnälla vid första bästa tillfälle. Det skulle vara extremt out of character för mig. :-D

  12. […] Peter S och Krassman och Röda berget och Cornucopia och Fredrik och Altenberg och Maloki och Beelzebjörn och Flute och Anna och HAX och PLC och Makthavare och Elias och […]

  13. […] Peter S och Krassman och Röda berget och Cornucopia och Fredrik och Altenberg och Maloki och Beelzebjörn och Flute och Anna och HAX och PLC och Makthavare och Elias och […]

Kommentera

 
