maloki

tankar & funderingar

HÖJ RÖSTEN!

Posted by maloki på 22 juni, 2010

Under vårens Geek Girl Meetup gjorde vi ett Charity Hack. Det lyckades grävas fram intressant information. Jag har suttit på nålar i väntan på publiceringen, och som jag var rätt säker på, här kom det idag.

Actionaid går ut med ett presssmedelande angående H&M som betalt endast 585 kronor i skatt i Bangladesh år 2008 – trots att det är ett av företagets största inköpsländer. Samma år gjorde H&M-koncernen en vinst på över 21 miljarder kronor. På grund av H&M: s företagsstruktur går Bangladesh miste om upp mot hundra miljoner kronor – eller mer – i skatteintäkter varje år.

– H&M är ett exempel på hur företag helt lagligt för ut sina vinster ur fattiga länder. Vinster som, om de beskattades i länderna, kunde användas till fattigdomsbekämpning genom utbildningsplatser eller minskad mödradödlighet, säger Ylva Jonsson Strömberg, generalsekreterare för ActionAid i Sverige.

Bl.a. skriver Privata Affärer, Svenska Dagbladet, Veckans Affärer och DN om det.

Att H&M var ett problematiskt företag att handla ifrån av anledningar i stil med detta visste jag redan, men att det var så här illa? Jag är inte mycket för bojkott, vet inte ens om jag kommer bojkotta, men nog fan kommer jag sprida ordet.

IDAG HÖJER JAG RÖSTEN ETT SNÄPP

HÖJER DU RÖSTEN TILLSAMMANS MED MIG? DU KAN GÖRA DET GENOM FACEBOOK ELLER TWITTER

Edit: H&M kommenterar

4 svar to “HÖJ RÖSTEN!”

  1. Häftigt! Bra jobbat! Transparens FTW!

    Jag hörde det på radion också, kommer dock inte ihåg om det var Ekot, EkonomiEkot eller P1 Morgon…

  2. Helt klart en viktig sak att ta upp och diskutera, men jag måste ifrågasätta en siffra: När de säger att Bangladesh förlorar hundra miljoner kronor, hur räknar de då? Blir det inte lite MAFIAA-varning, där man tror att varje nedladdning är ett uteblivet köp, om man tror att varje krona H&M tjänar är en uttebliven skattepeng? Äsch, lite konstigt formulerat, men förstår du min poäng? En av de anledningarna till att de tjänar så mycket är att de inte betalar skatt till Bangladesh. Om de skulle betala skatt skulle de tjäna mindre, få mindre omsättning, och alltså betala mindre i skatt än hundra miljoner.

    Nåväl – bortsett från den petitessen har du helt rätt i att det är fult att smita från skatt på det sättet.

  3. Fredrik said

    http://www.mises.se/2010/06/22/585-kronor-for-mycket/

Kommentera

 
