maloki

tankar & funderingar

Detta blir något bra!

Posted by maloki på 22 november, 2009

Editerad version, pga att jag inte läste vissa saker ordentligt och tankarna har snurrat vidare:

Idag läste jag hos Beelzebjörn om brandattentatet mot flyktingförläggningen i Vellinge. En av de första grejer jag tänker är: ”Oh joy vilken underbar start på denna söndagsmorgon”. Jag blir upprörd när jag ser hur vår positivitet vrids sönder av det hemska som finns i världen. Ibland börjar man fundera på vad vi kämpar för egentligen.

En bättre och friare värld?

Friheten, som leder till dessa handlingar… Är det värt det?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
— Benjamin Franklin

Då hade jag inte ens läst klart hela inlägget, en del av mig slutade läsa. Jag trodde mig veta vad som stod. Jag missade totalt den positiva slutklämmen!

Det där äter verkligen på mig…

… Men det är samtidigt bra bränsle.

Ska vi ta och samla oss, och se till att ta fighten till Lidl-lökarna?

Klart som fan att vi ska ta fighten till dem! När man också hittar inlägg som detta blir man lite stärkt av situationen i Vellinge, det finns liksom hopp. Även om det i detta fall handlar om Piratpartiets chanser att lyckas. Men lyckas vi där så gör vi även situationen bättre!
Jag är enormt positivt inställd till det mesta i livet, det krävs mycket för att jag inte ska vara det. Jag hittar alltid någon ”silver lining” även om det kan ses som en väldigt morbid vinkling.

Mitt favoritstycke i Piratpartiets principer är:

Piratpartiet skall och kommer att agera för att exponera och fälla en regering som partiet anser inte lever upp till den respekt för människorätt som man ska kunna förvänta sig av en demokrati. Vi anser också att en sådan respekt aldrig ska villkoras, exempelvis baserat på härkomst, etnicitet, religion, kön, handikapp, ålder, sexuell läggning eller politisk åskådning.

Hos Klara har det gjorts ett litet upprop, jag stödjer det utan att kopiera det totala innehållet av texten då jag inte är helt nöjd med forumuleringen. Det är viktigt att visa att vi följer vårt eget principprogram, annars är vi ju körda i starten. Idag har vi även en chans att ta det stora klivet och tydligt visa skillnaden i vårt ställningstagande i jämförelse med Lidl-lökarna!
Jag vill tro, jag vågar tror, jag tror på oss!


Bli medlem i Piratpartiet du också

5 svar to “Detta blir något bra!”

  1. En dåres hopp är bättre än liknöjd pragmatism, imho.

    … Och det finns bra mycket mer hopp än så. ^^

  2. klara said

    Fast det är inte mitt upprop. Vi var fem pers som skrev det och flera som sen kom till :)

  3. […] att vi jobbar för alla människors rättigheter! Emma lyckades uttrycka det jag kände bättre. Maloki visar tydligt sin positiva inställning, med bränsle från Anders […]

  4. […] och det är det vi gör. Håller du inte med om allt, så gör som Björn och Gun samt Marie, remixa inlägget, eller skriv ett helt nytt inlägg som Hanna!. Klart vi ville ha debatt :) men vi […]

Kommentera

 
