maloki

tankar & funderingar

No google day

Posted by maloki på 3 september, 2009

Okej, det är några dagar sedan nu. Men jag känner ändå att jag vill skriva lite om min upplevelse av No-Google-day, och samtidigt komma tillbaka efter semestern från bloggandet. Here goes:

Insikten om att även min webbrowser var ifrån Google, Chrome då, fick mig att känna mig väldigt handikappad idag och skriver min första bloginlägg på över en månad i notepad istället. Fick installera firefox för att det kändes akut att betala 2 räkningar. Frågan är om det var det? Eller om jag bara ville få det överstökat.
Jag trodde inte att det skulle vara särskilt jobbigt att hålla sig undan ifrån Google idag, eftersom jag inte browsat så mycket på senaste i alla fall. Men det var före jag insåg att jag använder Chrome, och kunde således inte göra något skoj alls. Inte bara mail och sökmotor alltså. Visst det är inte svårt eller särskilt krångligt att installera en annan webbrowser, men det kändes på något vis överflödigt.
Irriterande vågar jag påstå att säga att det var när folk länkade intressanta saker och jag inte ansåg att jag kunde läsa länkarna just nu på en gång. Nämnde att jag skulle spara och läsa sen, men det gjorde jag ju självfallet inte. Undra om man missade något viktigt.
Paranoian slog nästan in, och halvt på skoj, så började jag fundera på om det var säkert att gå till affären utan att stöta på Google? Överdrift? Ja, men roligt.
Hur som haver så kändes det intressant att fundera på vad som numer är Google, för det är väldigt mycket som är uppköpt av Google och inte alla som vet om det. Märkte en del personer som av ren vana eller olycka hittade sig in på sidor som faktiskt hör till Google numer. Jag själv hade glömt att avaktivera två av mina mailadresser i min IM klient, av någon anledning kopplade jag inte ihop de två. Bättre lycka nästa år?

Jag läste just Andreas Ekströms inlägg om rekationerna kring No google day, hittat genom Opassande. Det är intressant, och ja, jag tror nästan detta blev en större tankeställare för oss internauter än vad Earth Hour har åstadkommit hittills. Men det kanske är för att jag lever och andas just internet?

Kommentera

 
