maloki

tankar & funderingar

Mer valfusk?

Posted by maloki på 2 juni, 2009

Som om det inte räckte med att våra, Piratpartiets, valsedlar blev tydligt flyttade till andra bord, kastade vid slutet av dagen med mera. Det kom avslöjande pirat journalistik och det blev uppmärksammat i gammelmedia. Nu behöver vi tyvärr uppmärksamma dumheter igen!

Ett annat Parti i EU-valet plockar ner våra Valaffischer och sätter upp sina egna. Har ni möjlighet så sätt ficklampan mot filipstad. För det blir nog inte så trevligt att rycka ner vårt Valmaterial om de får *ögon* på sig. Filipstad är en viktig knutpunkt i Värmland. Många som åker igenom Filipstad, så det är bra om vi får lite *ficklampa* ditåt

Det är svårt i dagens läge att få upp affischer med tanke på att mängden allmänna anslagstavlor bara minskar. På flera ställen hemikring har jag märkt att de anslagstavlor som brukade finnas när jag var yngre är helt plötsligt borta. Men vad ska man göra då om man inte vill ge sig på olaglig affischering? Ja, den frågan är inte enkelt att svara på. Affischer är ju inte allt, det är ju bra om man själv inte har tid att så där, men det är minst lika viktigt att vi syns som personer också runt om i stan där vi bor. Med en pin, med en tygkasse eller något annat för att profilera sig.
Det vi vinner mest på är att prata med våra när och kära, fråga om de har röstat ännu. Har de inte det så kan man ju lite lätt nämna att man själv tänker rösta eller redan har röstat. Sen är det ju helt upp till var och en hur mycket man går på om vad man har röstat på.

Vad är viktigast just nu då? Ja, svårt att bestämma. Vi får alla helt enkelt göra det bästa av vår förmåga i den miljö som passar oss bäst. AFK-aktivism kanske inte är just din grej? Fråga dig själv; vad är din grej?
Jag har röstat, har du?

10 svar to “Mer valfusk?”

  1. ilus said

    Jo… jag har just röstat i Vaxholms bibliotek. Där låg pp´s valsedlar snyggt och prydligt längst fram i stället.

  2. Christher said

    Jag har röstat. Gjorde det för en vecka sedan.

  3. Augustsson III said

    Att riva ner valaffischer kan nog inte räknas som valfusk. Det sker nog i alla val och drabbar alla partier, om än inte i lika omfattning.
    Sker det systematiskt i stor skala kanske man skulle kunna kalla det valfusk.
    Att få folk att sluta med det är viktigt. Dokumentera och/eller bara prata med de drägg som sysslar med sådant borde vara tillräckligt, annars anmäla.

    F ö tror jag inte valaffischer är särskilt effektivt när det gäller att få röster, men jag har haft fel förut – en gång.

    • maloki said

      Inlägget drog iväg i en annan riktning än planerat, men jag ändrade aldrig titeln. :P Blir så ibland.

  4. Chimera said

    Där jag bor sköter sig biblan fint med valsedlar och sånt. kul att se.
    Förövrigt så sprider sig info extremt fort på nätet så nu lär ju halva sverige snart veta om detta, bevisar bara andra partiers desperata metoder.

  5. Fredde said

    var kommer citatet från?

  6. Heman said

    Har sett flera nedrivna PP-plakat runt Mölnlycke som jag gång på gång har fått gå och sätta upp igen. Alla andra partiplakat har klarat sig fint. Känns oerhört irriterande att folk systematiskt ska sabotera, samma plakat har alltså utsatts flera gånger.

  7. Mexonat said

    Om det är ett specifikt parti som systematiskt tar ner Piratpartiets affischer för att sätta upp sina egna, så kan man avhjälpa detta genom att kontakta partiets kansli centralt och upplysa dem om att detta sker.

    Det är det mest effektiva sättet att bli av med ofoget på.

  8. Magnus Kindblom said

    Vi sökte och fick tillstånd från kommun+polis att affischera på 24 platser i Kungsbacka, rondeller, vägkanter etc. Var fjärde dag kör jag ronden och återställer affischer, ungefär hälften brukar behöva återställas. Även andra partiers affischer stjäls/sabbas.

  9. Alexander said

    Detta är fan inte klokt. Själv jobbar jag som frilansande resejournalist, livnär mig på detta. Kolla gära in på min reseblogg för att få tips på hur ni kan fly detta galna land!

Kommentera

 
