maloki

tankar & funderingar

Black Internet blockerar TPB

Posted by maloki på 28 juni, 2010

-Vi har valt att blockera trafik till och från dom ip-adresser som The Pirate använder, säger Victor Möller som är VD på Black.

En sådan vacker start på dagen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag frågar mig själv lite försiktigt, blockerar de då automatiskt Piratpartiet.se ? Jag vet ju att vi levererar bandbredd åt dem, men frågan är om vi hamnar på samma IP emellanåt eller inte. I så fall är det väl politiskt censur. Detta får vi kika närmare på under dagen tycker jag.

För ett år sedan leverade internetföretaget Black Internet nät så att sajten The pirate bay skulle fungera. Men efter ett beslut i Stockholm tingsrätt som hotade leverantören med böter om de fortsatte leverera sajten, valde Black Internet att strypa uppkopplingen.

The Pirate Bay finns fortfarande på nätet, men inte längre med nät från Black Internet.

Black Internet överklagade, men fick samma svar i hovrätten. Och nu gör Black internet den här gången tolkningen att inte heller deras kunder får surfa in på fildelningssajten.

Vänta nu, Hovrätten visar alltså på inkompetens i frågan. Är vi förvånade? Överklaga igen, I say (damn you drott!) Vi står bakom er. Dags att skicka in lite sakkunniga kanske.
Ravenna skrev om detta när dommen föll och Anna Troberg funderar lite kring det idag.
Jag förstår om de väljer att blockera TPB när det ser ut så här. Men vi behöver fler som vågar stå upp i den här fighten. Jag tror nog också att ni har era kunder bakom er i detta fall.

6 svar to “Black Internet blockerar TPB”

  1. […] Black vara tvungen att blockera sina kunder från The Pirate Bay eftersom de annars får betala böter enligt ett […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Piratbloggar, Marie Axelsson. Marie Axelsson said: Black Internet väljer att blockera TPB http://wp.me/psKBl-H5 Jag förstår dem tyvärr #inkompetens #svenskrätt #piratpartiet […]

  3. […] som bloggar: Maloki, Anna Troberg, […]

  4. […] Anna Troberg, Maloki, Befria Internet, Satmaran, […]

  5. […] har Black Internet inget annat val än att blockera TPB och blir alltså tvingade att censurera denna stora opinionsbildare, för att de länkar till […]

  6. […] värmde pressarna. Bloggarna vässade bloggarna. Och argast av dem alla var som vanligt Rick Falkvinge, som dundrade från under sin eh… […]

Sorry, the comment form is closed at this time.